In 2011 zijn Ikea en Hema voor het tweede achtereenvolgende jaar de nummers 1 en 2 in de lijst van duurzaamste merken van Nederland. Ook Siemens, Bol.com en Toyota scoren hoog in de Sustainable Image Index 2011. Voor de index worden 2.000 consumenten bevraagd over veertig merken, waaronder Nike en De Bijenkorf.
Retailers zoals Ikea zijn in de beeldvorming van consumenten het meest duurzaam. Dienstverleners zoals banken en energieleveranciers hebben het moeilijk om hun duurzaamheidsintiatieven over te brengen en scoren systematisch lager dan winkelbedrijven. De snelste stijger in 2011 is Achmea, die nadrukkelijk communiceert over MVO-beleid.
Het klinkt als een open deur, maar duidelijke communicatie over duurzaamheid is een belangrijke succesfactor voor duurzame beeldvorming in Nederland, concludeert de Sustainable Image Index. Daarnaast kunnen negatieve berichtgeving over andere prestaties dan duurzaamheid (zoals klantenservice) doorwerken in de duurzame beeldvorming. En deze lessen kunnen modebedrijven die zich als groen willen afficheren natuurlijk ook ter harte nemen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Dag Lynsey, is het niet veel belangrijker te weten welke bedrijven feitelijk het duurzaamst zijn? Deze gegevens gaan alleen maar over perceptie, en die is vaak heel anders dan de feiten.
BeantwoordenVerwijderenGroeten van Claudia
Ja, je hebt gelijk. Ikea en Hema doen waarschijnlijk vooral aan groene image building. Ik denk dat modemerken daar wel iets van kunnen leren. De
BeantwoordenVerwijderen