dinsdag 13 december 2011

Meer luxemerken gaan milieukosten bekend maken

Het Franse conglomeraat van luxe modemerken PPR gaat zich transparanter opstellen over duurzaamheid. Puma, een van de sport brands van PPR, presenteerde onlangs een verslag van de milieu-impacts van zijn collecties. De bedoeling is dat ook merken zoals Gucci en Yves Saint Laurent een groene kosten- en batenbalans gaan maken.

PPR is van plan om de milieu-impact van een volledige groep merken te gaan berekenen. Het zou gaan om onder meer Balenciaga, Alexander McQueen, Stella McCartney, Bottega Veneta, Boucheron, Girard-Perrecaux en Sergio Rossi. Stella McCartney staat al bekend om haar duurzame insteek: de dochter van Beatle Paul gebruikt geen dierlijke producten zoals leer in haar ontwerpen, en kiest voor bijvoorbeeld ecologische stoffen.

Het eerste verslag van Puma over de milieukosten van haar gehele productie- en distributiesysteem schat dat die kosten 145 miljoen euro bedragen. Daarin zijn de kosten berekend van landgebruik, luchtvervuiling, waterverbruik en CO2-uitstoot.

Volgens Puma zijn bijna alle milieukosten (94 procent) terug te voeren op de supply chain. Dat betekent dat een reductie van de milieu-impact een grote verandering vereist van toeleveranciers: de producenten van ruwe grondstoffen (zoals katoen) en de fabrieken die er kleding van maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen