Drieƫneenhalf miljoen Nederlanders doen wel eens aankopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Het gaat dan vaak om onnodige impulsaankopen: aanbiedingen die er aantrekkelijk uitzien, maar waar geen geld voor is. Dat bleek in december 2011 uit een onderzoek van het Nibud. Een kwart van de mensen koopt naar eigen zeggen vaak spullen die ze niet nodig hebben.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: consuminderen is een krachtig wapen in de strijd tegen onduurzame mode. Maar het klinkt zo ongezellig. Kunnen we het bewust kopen van nieuwe kleding niet beter in termen van smart shopping beschrijven?
De laatste tijd zijn er volop initiatieven die consuminderen van de stoffige associaties ontdoen. Voor de Free Fashion Challenge lieten 19 fashionista’s de nieuwe modecollecties een jaar lang aan zich voorbij gaan. Eerder al gingen talloze consumenten de uitdaging van Six items or less aan. Zij droegen een maand lang niet meer dan zes kledingstukken uit hun kledingkast.
Wat mij betreft is het allermooiste voorbeeld van smart shopping de little black dress die Sheena Matheiken een jaar lang droeg. Deze ijzersterke tijdloze klassieker wist ze dagelijks te verfrissen door er vintage accessoires aan toe te voegen. Daarmee wordt glashelder dat een slim gebruik van een minimale garderobe en tweedehands mode-items een prachtige outfit kan opleveren.
vrijdag 30 december 2011
2012: tijd voor smart shopping
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten