dinsdag 22 juni 2010

De markt voor mode voor morgen

Anno 2010 heeft de Nederlandse damesmodedetailhandel het niet makkelijk. Dat blijkt uit de laatste kengetallen van het Hoofdbedrijfschap detailhandel. Sinds 2007 zijn de omzetten voor de modewinkels flink gedaald. Ook 2010 zal nog een moeilijk jaar worden, voorspelt het Hbd.

Toch zijn de huidige cijfers over modebestedingen niet mis. In 2008 spendeerden wij met z’n allen ruim 4,6 miljard euro aan damesmode. Dat komt neer op bijna 300 euro per hoofd van de bevolking. En dan zijn er nog de uitgaven aan sportkleding, ondermode en schoenen. De dagelijkse outfit van een vrouw is gemiddeld 1000 euro waard, berekende een Britse verzekeringsmaatschappij eerder dit jaar.

Het is onduidelijk of de dalende uitgaven aan dameskleding de markt voor ecomode extra hard treffen. De Volkskrant meldde eerder dit jaar nog vrolijk dat steeds meer kledingmerken duurzaamheid ontdekken. Maar labels en winkels die zijn gespecialiseerd in verantwoorde mode zijn vaak klein, jong en gericht op een bijzondere doelgroep. Dat maakt ze extra conjunctuurgevoelig. Het sympathieke Nederlandse ecolabel M’Braze en de geweldige Yuga Store in Haarlem gingen vorig jaar al failliet. Maar als alle vrouwen die 300 euro dit jaar eens bij Charlie + Mary, Kuyichi of Studio Jux uitgeven, dan moet het toch goed komen met de hiphonest damesmode in Nederland?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen