dinsdag 15 juni 2010

Krijg de klere quiz!

Als fashionista-met-een-geweten ben ik op dagelijkse basis bezig met eerlijke mode. En dan bedoel ik niet dat ik me iedere dag van top tot teen in ecokatoen hijs, maar dat ik een voortdurende stroom aan nieuws over duurzame mode over me heen krijg. Toch kan ik onmogelijk beweren dat de sector geen geheimen meer voor me kent. Dat blijkt wel uit de moeilijke vragen uit de Grote Klere Quiz van de Schone Kleren Campagne.

In welke verre landen wordt het grootste deel van onze kleding geproduceerd? Hoeveel uren per week werkt een naaister in de gemiddelde Aziatische kledingfabriek? Is kinderarbeid het grootste probleem in de niet zo schone kledingindustrie? Wat is de leukste film over de schokkende werkomstandigheden van Chinese kledingarbeiders?

Dit zijn voorbeelden van vragen waarop je een antwoord moet verzinnen als je de Grote Klere Quiz speelt. Gelukkig hoor je net als bij Triviant uiteindelijk ook bij deze wedstrijd het antwoord op alle vragen, want ik schudde de feiten over fair trade fashion niet bepaald moeiteloos uit mijn mouw.

De Grote Klere Quiz, die je net als kwartetten gewoon thuis met vrienden kunt spelen, laat op een vrolijke manier zien hoe mistroostig de wereld van de niet zo schone kledingproductie is. Alsof het allemaal nog niet droevig genoeg is, maakt de wedstrijd ook duidelijk dat een eenvoudige oplossing voor uitbuiting van kledingarbeiders in lage lonen landen niet voor het oprapen ligt.

Gelukkig krijg je van het spelen van de vermakelijke quiz, die je ook als iPhone app kunt downloaden, zeker een glimlach op je gezicht…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten