Bewuste consumenten zijn bereid om tot 10 procent meer te betalen voor maatschappelijk verantwoorde producten zoals fair trade koffie, biologisch vlees en vrije uitloopeieren. Dat blijkt uit onderzoek van Robert Gielissen van de Universiteit van Tilburg. Deze bewuste consumenten zien het kopen van duurzame, eerlijke producten als hun morele plicht. Daarom zijn ze ook bereid om extra te betalen voor verantwoorde producten en enige moeite te doen om ze op de kop te tikken.
Gielissen concludeert in zijn onderzoek dat consumenten die goed geïnformeerd zijn over de problematiek rond eerlijke handel en maatschappelijk verantwoord ondernemen, vaker duurzame producten kopen. Duurzame bedrijven zouden er volgens hem dan ook goed aan doen om hun klanten via voorlichting, zoals documentaires en tijdschriftartikelen, te stimuleren om groen te consumeren.
De vraag is of deze vlieger ook opgaat in het geval van groene mode. Kiezen we een jeans van Circle of Trust omdat die zo’n sterk silhouet heeft, of omdat de producenten er een eerlijk loon voor hebben gekregen? Plunderen we de shirtjes van biokatoen bij H&M omdat we dan duurzaam bezig zijn, of omdat ze cheap & chic zijn? En we zijn bereid om winkel na winkel af te struinen voor het ideale paar pumps of het mooiste koopje, maar doen we dat ook om veganistische ballerina’s of fair trade horloges te vinden?
Wie regelmatig shopt in (web)winkels met een meer dan marginaal aanbod aan groene kleding, zal weinig moeite hebben om verantwoorde producten te scoren. Deze hoeven niet duurder te zijn dan designer labels of zelfs merken uit het betaalbare middensegment (lees: de Mexx-en en Invito’s van deze wereld). En je krijgt er nog een gesust geweten bij ook. Helemaal gratis.
vrijdag 25 juni 2010
Ecomode 10 procent duurder
Labels:
Circle of Trust,
ecokatoen,
ecomode,
fair trade,
Invito,
Mexx,
Robert Gielissen
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten