De internationale dierenrechtenorganisatie Peta heeft een patent op campagnes die de nodige stof doen opwaaien. Zo vroeg actrice Peneople Cruz onlangs voor Peta aandacht voor de wreedheden achter bont in de mode. In een stijlvolle campagne vraagt Cruz fashionista's om net als zij bont de rug toe te keren door een belofte af te leggen nooit bont te dragen.
Vijfentachtig procent van het bont in de bontindustrie is afkomstig van dieren die gefokt worden in bontfokkerijen, waar ze hun hele leven in krappe kooien worden opgesloten. In Chinese bontfokkerijen worden zelfs honden en katten levend gevild, meldde Peta na undercover onderzoek.
De actie van Penelope Cruz is een stuk vriendelijker dan de (uiteindelijk nooit vertoonde) video die Stella McCartney ter ere van de New York Fashion Week opnam. Daarin doet de vegetariër allerlei gruwelijke feiten over leer uit de doeken, waarmee ze duidelijk wil maken dat leer niet een onschuldig nevenproduct van de vleesindustrie is. Dieren die bestemd zijn voor leerproducten krijgen te maken met onder andere castratie, brandmerken en afgehakte staarten.
Net als Cruz doet McCartney een dringend beroep op de actiebereidheid van consumenten. Op de website van Peta kan je een formulier invullen waarmee je aangeeft om voortaan diervriendelijke alternatieven voor leer te gebruiken. En de diervriendelijke producten van Stella McCartneys modelabel maken dat natuurlijk goed mogelijk.
dinsdag 14 februari 2012
Nieuwe spraakmakende Peta campagnes
Labels:
bont,
china,
leer,
new york fashion week,
penelope cruz,
peta,
stella mccartney
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten