Super greenies. Zo noemt het Amerikaanse marktonderzoeksbureau Scarborough een groeiende groep groene consumenten. Deze bewuste shoppers liften moeiteloos mee met de duurzaamheidstrend en geven hun flinke salaris (meer dan 150.000 dollar per jaar) het liefst uit aan verantwoorde producten. Volgens Scarborough behoorde in 2011 zo’n vijf procent van de Amerikaanse consumenten tot de groep super greenies.
De hybride auto, gerecyclede booschappentas en lokaal geproduceerde groenten staan hoog op het verlanglijstje van de gemiddelde super greeny. Tegelijkertijd zijn de donkergroene consumenten sterk gsteld op luxe, trendy artikelen en geld uitgeven. Dus geen geitenwollen sokken en vouwfiets, maar biologische cashmier en een electrische motor (ja, die bestaat!).
Volgens een recente Nederlandse analyse van het fenomeen, komt de opmars van de super greenies voort uit de duurzame modewereld. Die is er namelijk als geen ander in geslaagd om milieuvriendelijkheid te verbinden met luxe en hipheid. Bovendien bekommert ecochic zich in het geheel niet om consuminderen: het gaat er vooral om de juiste, groene must-haves te kopen. Wat dat betreft verschilt de duurzame beurs Green Today niet zo veel van de Miljonair Fair.
Wie de super greenies zo bekijkt, kan bijna niet anders concluderen dan dat het succes van ecofashion een onbedoeld neveneffect heeft gehad. Want als groene mode zo mooi blijkt dat het een koopverslaving in de hand werkt, lijkt een duurzame modewereld nog ver uit zicht.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten