woensdag 15 februari 2012

Consuminderen met Joinless

Van duurzaam leven worden we gelukkiger dan van winkelen en overconsumptie. Dat zegt Ben Davis van Joinless. Zijn anti-brand promoot de schoonheid van consuminderen. Want we zijn in de ban van onze bezittingen – met alle schulden van dien.

Joinless wil consumenten stimuleren om drie beloftes af te leggen. I will explore the beauty of less in my own life; I will do more for others; I will neither buy nor sell branded items. Iedereen die deze uitgangspunten respecteert, kan het logo van Joinless, >, gebruiken. En de bedoeling is dat anderen op die manier ook worden geïnspireerd worden om hun consumptiegedrag onder de loep te nemen.

Hoewel Joinless zich niet specifiek op de modewereld richt, lijkt de boodschap wel bijzonder relevant voor fashionista’s. Joinless noemt zichzelf bijvoorbeeld een open source brand: iedereen mag het logo voeren. De swoosh van Nike of het logo van Abercrombie & Fitch zijn de oprichters van Joinless een doorn in het oog. Want dat soort merken zouden onduurzame consumptie alleen maar aanmoedigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen