zaterdag 2 oktober 2010

H&M gaat voor fast food prijzen

H&M staat al jarenlang bekend om budgetvriendelijke mode. Maar de prijzen zijn dit seizoen nog lager dan we gewend zijn. Een gestreepte jurk die nog geen vijf dollar kost, dat is fast fashion voor de prijs van fast food.

Volgens experts betekent de prijsdaling bij H&M dat producenten in de textielindustrie nóg meer onder druk gezet worden om snel te leveren – met alle gevolgen voor de kwaliteit van de producten en arbeidsomstandigheden van de werknemers. Dat zou niet alleen gelden voor de toeleveranciers van de Zweedse modeketen, maar ook voor andere fast fashion labels, die natuurlijk de concurrentie willen aangaan.

Het is verleidelijk om een jurk van vijf euro of een trenchcoat van twee tientjes te scoren. Maar wie enig duurzaamheidbewustzijn bezit, heeft goede redenen om niet voor die verleiding te bezwijken. Experts waarschuwen dat de kwaliteit van de ultragoedkope fast fashion niet om over naar huis te schrijven is. Daardoor zou H&M throwaway fashion propageren en dat is natuurlijk helemaal niet groen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen