Zeeman wil heel Nederland aan het breien krijgen. De textielketen heeft een (naar eigen zeggen hippe) collectie mutsen en sjaals ontworpen, die klanten eigenhandig kunnen namaken. Op de website zijn gratis patronen te downloaden en instructiefilmpjes te bekijken.
Natuurlijk is het de bedoeling dat breisters hun garen kopen bij Zeeman. En de textielketen wil tijdens het Zeeman Muts Have Evenement het wereldrecord breien gaan breken. Daarvoor worden 1200 paar handige handen opgeroepen om op 24 oktober in Vredenburgh Leidsche Rijn vijftien minuten te komen breien.
Handwerken is, ondanks het gebrek aan basisonderwijs, populairder dan ooit. Zeeman speelt hier met de mutsencampagne handig op in. Of deze marketingstrategie ook een positieve bijdrage levert aan een duurzame modewereld, is nog even de vraag. Zeeman verkoopt geen breigaren van biokatoen of ecologische wol. En als de mutsen van dezelfde kwaliteit blijken als het gemiddelde Zeemanproduct, zullen ze ook niet erg duurzaam in gebruik zijn.
Maar wie weet heeft de Muts Have campagne een breed effect en worden leken erdoor gestimuleerd om creatief aan het breien, ontwerpen en kledingmaken te slaan. Dat is mooi voor het milieu, want handwerken stimuleert slow fashion en kwaliteitswaar om te koesteren. En zeg nu zelf: het kan toch nooit zo moeilijk zijn om zelf iets beters te maken dan de gele hipster die Zeeman gratis weggeeft?
maandag 11 oktober 2010
Allemaal aan het breien - met of zonder Zeeman
Labels:
biokatoen,
breien,
ecologische wol,
handwerk,
hipster,
slow fashion,
zeeman
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten