Voor de gemiddelde fashionista is september, wanneer de nieuwe najaarscollecties in de winkel verschijnen en internationale Fashion Weeks hun hoogtepunt beleven, waarschijnlijk de belangrijkste maand van het jaar. Maar de AVRO heeft november uitgeroepen tot modemaand. Vier weken lang wordt er in tv-programma’s, documentaires en series aandacht besteed aan mode. Helaas is duurzame mode de grote afwezige.
In de documentaireserie KunstUur komen Nederlandse modemensen zoals Jan Taminiau en Spijkers en Spijkers aan het woord. Tv-programma Close Up staat in november in het teken van haute couture. De kunstwebsite van de AVRO wordt geacht het kloppend hart van de modemaand te worden.
Over fair fashion rept de programmering tot nu toe met geen woord. Misschien moeten we de hoop vestigen op de Selfmade Fashion Wedstrijd, die modestudenten oproept om een zelfgemaakte outfit in te sturen die nadrukkelijk hun eigen persoonlijke stijl reflecteert. Met een beetje geluk gaan ontwerpers in spe met een hoog duurzaamheidsbesef massaal inzenden voor deze wedstrijd. Op 7 december wordt de winnaar bekend gemaakt. En wie weet mogen we december dan wel ecomodemaand noemen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten