woensdag 13 oktober 2010

My first ... vegan

Hippe ecomode is nog een jonge trend. Dat heeft als voordeel dat een groot deel van de kleding en accessoires in de gemiddelde groene garderobe van recente datum zijn. Zo herinner ik me de eerste keer dat ik ecosandalen kocht, draag ik nog altijd mijn eerste paar bamboesokken en koester ik mijn eerste Rianne de Witte.

En ik opende onlangs met spanning de schoenendoos die Beyond Skin me via Royal Mail toestuurde – mijn eerste veganistische schoenen! Nog voordat ik de donkerblauwe ballerinaatjes aandeed, had ik al een goed gevoel. Want voor het maken van deze must-haves hebben geen mensen of dieren hoeven lijden. De chique uitziende flatjes zijn fair trade gemaakt van gerecyclede namaaksuède en bevatten geen enkel stukje leer.

Veganisme heeft – in tegenstelling tot biokatoen of fair trade linnen – nog altijd te kampen met een stoffig imago. Wie denkt aan veganisten, ziet onmiddellijk de grauwbleke gezichten van radicale activisten voor zich. En als ik in mijn omgeving trots vertel over mijn veganistische schoenen, heb ik heel wat uit te leggen.

Toch doet veganistische mode niet onder voor andere soorten duurzame kleding. Beyond Skin bewijst dat met trendy booties, ballerina’s en pumps als geen ander. En er zijn steeds meer modelabels die kleding en accessoires maken zonder dat er dierlijke materialen aan te pas komen. Omdat deze producten in veel gevallen gebruik maken van gerecyclede materialen en zelf ook recyclebaar zijn, zijn ze niet alleen goed voor dieren, maar ook voor ons milieu.

De Verenigde Naties publiceerde eerder dit jaar een rapport waarin werd gesteld dat een veganistisch menu beter is voor (armoedebestrijding in) onze wereld. Hetzelfde zou wel eens gezegd kunnen worden van veganistische mode…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten