C&A is wereldwijd een van de grootste afnemers van biokatoen. De Hollandse winkelketen is al sinds 2005 lid van het internationale Organic Exchange en stimuleert (via de Luxemburgse onderneming Cotton Connect s.a.r.l.) de productie van biokatoen in onder andere India.
Het is vast toeval, maar luttele weken nadat C&A negatief in het nieuws kwam vanwege misstanden in Indiase kledingfabrieken, lanceert de keten een promotiecampagne voor biokatoen. De collecties van biokatoen worden in alle winkels in het zonnetje gezet, er worden brochures over biologische stoffen uitgedeeld en er zijn tv-spotjes die laten zien dat biokatoen duurzaam en modieus is.
Uit onderzoek onder klanten van het C&A blijkt dat ongeveer driekwart het belangrijk vindt om biokatoen bij het warenhuis te kunnen kopen. Opvallend is dat meer dan de helft van de ondervraagden van mening is dat C&A boeren moet helpen (en eerlijk betalen) om biologisch te gaan produceren. Tegelijkertijd is niet meer dan een vijfde van de respondenten bereid om méér te gaan betalen voor kleding van biokatoen.
C&A heeft naar eigen zeggen de vergoedingen aan katoenproducenten verhoogd zonder dat dit leidt tot duurdere producten voor de klant. Dat is een aardige geste aan het winkelende publiek, maar kan moeilijk een duurzame oplossing voor de modeindustrie genoemd worden. Want een écht verantwoorde modewereld krijgen we toch pas als alle onderdelen van de productieketen behoorlijk vergoed worden?
dinsdag 5 oktober 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten