De hoge prijzen voor biologisch katoen maken het modebedrijven moeilijk om duurzaam te produceren. Dat zei Judy Posey van het verantwoorde babymodemerk Little Esop onlangs in een interview met de Huffington Post.
De prijzen van biokatoen zijn relatief hoog omdat er nog maar weinig producenten zijn, die bovendien kleine hoeveelheden kunnen produceren. Daardoor dreigt de vraag groter te worden dan het aanbod, wat de prijzen opdrijft.
Little Esop, dat uitsluitend ecologische stoffen gebruikt, wijst ook op een gebrek aan kennis onder consumenten. De bekendheid van duurzame materialen is nog beperkt, waardoor modemerken weinig stimulans hebben om te vergroenen. Tegelijkertijd ontbreken eenduidige keurmerken, zodat consumenten maar moeilijk kunnen nagaan of ze een verantwoord product kopen.
Als je niet veel af weet van stoffen (en laten we wel wezen: dat geldt toch voor ons allemaal?) is het praktisch onmogelijk om te controleren of je een werkelijk biologisch product koopt of niet. Certificering van GOTs biedt consumenten nog de meeste houvast. En het goede nieuws is dat steeds meer merken, ook in Nederland, dit keurmerk hanteren.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten