zondag 22 januari 2012

Tweede Mint fair met 23 modemerken

Tijdens de Modefabriek die op 22 en 23 januari 2012 plaatsvindt, kunnen retailers, journalisten en zogenoemde fashion influencers voor de tweede keer kennis maken met Mint. Het evenement promoot modelabels die zich forward fashion durven noemen: ‘geweldige stijl, gemaakt met respect voor mensen en onze omgeving’. In de tweede editie van de Mint fair, die onderdeel uitmaakt van de Modefabriek, worden maar liefst 23 happening & harmless merken gepresenteerd.

‘We zochten merken die fashionable zijn en goede kwaliteit maken. We zochten daarbij naar een balans tussen verschillende soorten kleding: van streetwear tot high fashion’, vertelt Marieke Eyskoot, die samen met Willa Stoutenbeek het initiatief nam voor Mint. ‘Daarnaast hebben we merken getoetst op een aantal criteria van forward fashion. We hebben ze een vragenlijst laten invullen over hun duurzaamheidsbeleid.’ De vragenlijst had betrekking op sociale aspecten (zoals fair trade, transparantie en lokale ambachten) en op milieuaspecten, (waaronder gebruik van ecologische stoffen, hergebruik van materialen en afvalbeheer).

Onder de deelnemers aan Mint bevonden zich zowel Nederlandse merken (waaronder Elsien Gringhuis) als internationale labels (bijvoorbeeld People Tree). Naast sportieve herenschoenen (OAT Shoes) en t-shirts (A Question Of) waren er onder meer lingerie (Underprotection), elegante damesschoenen (OlsenHaus) en chique jurken (Studio Jux).

Naast mode laat Mint bezoekers ook proeven van een duurzame lifestyle, zoals natuurlijke cosmeticamerken en biologische thee. Voor het brede publiek, dat geen toegang heeft tot de Modefabriek, is er een pop-up store in de Options winkel aan de Damrak. Daar zijn een groot aantal van de Mint deelnemers, waaronder Monkee Genes en Stat Division, meteen te koop.

Volgens Marieke Eyskoot is duurzame mode nog niet mainstream, maar is Mint wel een eerste stap daar naar toe. ‘De Modefabriek zet Mint niet voor niets op een opvallende plek, direct bij de ingang van de beurs. We zijn dus geen niche, maar maken echt deel uit van de beurs. We wilden ook niet een apart evenement zijn, waar alleen mensen komen die al ge├»nteresseerd zijn in duurzaamheid.’ Wat dat betreft is Mint, ondanks de jonge geschiedenis, al heel wat verder dan de duurzame modebeurzen in Parijs en Berlijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen