woensdag 11 januari 2012

Patagonia stimuleert vintage

Het groenste product is er één dat al bestaat. Dat is het motto van een recent initiatief van Patagonia. Het duurzame outdoorlabel uit Californië stimuleert klanten om hun gedragen kledingstukken te ruilen en doorverkopen. Daarvoor opende Patagonia een site op eBay, die wordt gepromoot met bijvoorbeeld kledingruil evenementen.

De eBay winkel maakt deel uit van het Common Threads Initiative, een heus programma waarmee Patagonia gebruikte kledingstukken opnieuw in omloop brengt. Dat is een opvallende strategie, want daarmee zou de reguliere verkoop van het bedrijf kunnen verkleinen. Bovendien verdient Patagonia niet aan de online verkopen die klanten doen.

En er is nog meer. Common Threads roept consumenten op om geen kleding te kopen als ze het niet écht nodig hebben. Wie toch een nieuwe aankoop wil doen, wordt geadviseerd om goede kwaliteit spullen te kopen die lang mee gaan. Daarnaast worden kledingreparatie, ruilen, doorverkoop en hergebruik gestimuleerd.

Hoe werkt het? Via de website van Patagonia kan je een belofte tekenen om je modieuze voetafdruk te verkleinen. Daarmee krijg je toegang tot de eBay website van Patagonia, zodat je kleding kunt kopen en verkopen. En Patagonia belooft dat consumenten uiteindelijk beloond zullen worden voor hun bijdrage: Common Threads zou ons namelijk het aangename gevoel geven dat we iets goeds doen voor de planeet, terwijl we tegelijkertijd van kleding kunnen genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen