vrijdag 13 januari 2012

Modetrends voor 2012 volgens trendwatchers

Inspiratie voor 2012 nodig? Trendwatchers hebben genoeg ideeën over de ontwikkelingen die ons te wachten staan. En daar zijn trends op het vlak van duurzaamheid en verantwoorde mode uit af te leiden.

Nederlands bekendste trendforecaster Adjiedj Bakas stelt dat de crisis ertoe leidt, dat mode meer om kwaliteit gaat draaien. Massaproductie is uit, personal branding is in. Die trend sluit naadloos aan bij de ambities van slow fashion.

Daarnaast signaleert Bakas dat een natuurlijke stijl populair wordt, wat zich uit in een focus op natuurlijke materialen (zoals wol), en technieken uit grootmoeders tijd (zoals breien en haken). Van deze ontwikkeling kunnen groene ontwerpers profiteren, want wie weet er nu meer over natuurlijke stoffen en ambachtelijke productietechnieken?

Handwerk speelt ook een sleutelrol in de voorspellingen van Second Sight. De slowtrend die dit trendforum signaleert, draait om ‘langzaam handwerk’ waarbij luxe design wordt gecombineerd met traditioneel handwerk.

Overigens ziet Second Sight ook een belangrijke trend in een praktijk die voor duurzame fashionista’s inmiddels een tweede natuur is geworden: ruilen. Second Sight noemt bijvoorbeeld professionele clothes swaps, recycling initiatieven van grote modemerken, en bedrijfjes die designer bags verhuren.

Van consumenten zoals jij en ik wordt verwacht dat we in 2012 vragen om transparante ondernemingen, die een boekje opendoen over hun bedrijfsvoering. Daarnaast zouden jongeren minder spullen willen (‘simplicity is hot’) en zou de gemiddelde consument op zoek zijn naar producten die met liefde en persoonlijke aandacht gemaakt worden. Deze ontwikkelingen zijn goed nieuws voor duurzame modebedrijven, want zij voldoen al jaren aan de vraag naar transparantie, designs zonder overbodige fratsen, en producten met een verhaal.

Alsof dit alles nog niet genoeg is, noemt Trendwatching Eco-cycology een van de twaalf essentiële consumententrends voor 2012 en de jaren er na. Deze ontwikkeling betekent bijvoorbeeld dat producenten al hun producten terugnemen om ze te recyclen. Recente initiatieven van Timberland, Nike en H&M zijn het bewijs dat deze trend door velen levensvatbaar wordt gevonden. En natuurlijk zijn er genoeg duurzame modemerken, zoals Re-5, voor wie recycling al een vanzelfsprekendheid is.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen