Zo wekt het Nederlandse merk Boeji mijn verbazing met een nieuwe collectie die als recycle fashion wordt geafficheerd. De waterdichte, superwarme laarzen combineren leer, schapenvacht en oude scheepszeilen. Er zijn ook rijglaarsjes met een omslag van konijnenbont. Door het gebruik van de zeilen, ziet iedere laars er net iets anders uit en heb je dus altijd een uniek stukje schoeisel aan de voet, aldus de reclame van Boeji.
Dit soort recycling is een goede stap op weg naar duurzame kledingproductie. Freitag maakt er – met hun tassen en portemonnees van gerecyclede vrachtwagenzeilen – al jaren goede sier mee. Toch klinkt het gebruik van leer, schapenvacht en konijnenbont niet erg duurzaam. En om aan een product van dit soort dierlijke materialen het etiket recycling op te hangen, lijkt zelfs wat vergezocht. Schoenen van oude tv’s (OlsenHaus) of autobanden (Plakkies) verdienen zo’n reclame toch net een beetje meer, zou ik zeggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten