Dat duurzame kleding nog steeds zo’n nichemarkt is, heeft naar mijn idee vooral te maken met de akelige boodschap die ecomode ons onvermijdelijk brengt. Consuminderen. De beste en makkelijkste manier om je garderobe te vergroenen is namelijk: minder (nieuwe) kleding kopen.
Voor fashionista’s is consuminderen een taboe. De gemiddelde vrouw koopt zeven paar schoenen per jaar, bleek recent uit onderzoek van de Britse vergelijkingssite Gocompare.com. Modeliefhebbers kopen gerust het dubbele, schat ik zo. Zo’n overconsumptie is, zelfs als je investeert in verantwoorde labels zoals OlsenHaus, Swedish Hasbeens of Beyond Skin, niet echt duurzaam te noemen.
Uit het onderzoek van Gocompare.com blijkt dat een kwart van de vrouwen wel een paar designer shoes in huis heeft. Meer dan de helft van de vrouwen droomt van zo’n spreekwoordelijke Gucci en Chanel. Als meest geliefde merken worden Christian Louboutin, Jimmy Choo en Manolo Blahnik genoemd.
De vergroening van de schoenencollectie van modeminnend Nederland lijkt me dus niet zo ingewikkeld. Het is gewoon een kwestie van een beetje meer corporate social responsibility bij Jimmy Choo c.s. Als vrouwen er dan in slagen om tevreden te blijven met dat ene paar designer shoes – en er dus niet ook nog eens zes (of dertien) paar goedkope schoenen bij kopen – komt het vast helemaal goed met die verantwoorde schoenencollecties.
zondag 4 juli 2010
Schoenen vergroenen met Jimmy Choo
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten