‘Sloppen ruimen is mensen slopen!’ Dat is een van de slogans van de nieuwe campagne van Amnesty International tegen gedwongen huisuitzettingen, armoede en geweld in sloppenwijken. Het fairtrade kledinglabel Suite69 heeft speciaal voor deze campagne een t-shirt ontworpen.
Het t-shirt, dat zowel in heren- als damesvariant verkrijgbaar is, is klimaat neutraal geproduceerd van biologisch katoen. Wereldwijd wonen meer dan een miljard mensen in sloppenwijken, in huizen waar ze geen eigendomspapieren of huurovereenkomsten voor hebben. Jaarlijks worden zo’n twee miljoen van deze machteloze bewoners onwettig hun huis uit gezet.
Volgens Amnesty International zal de problematiek in sloppenwijken waarschijnlijk alleen maar ernstiger worden: de verwachting is dat het aantal sloppenwijken de komende decennia explosief zal toenemen. Een investering van nog geen twintig euro in een trendy duurzaam t-shirt lijkt dan ook geen overbodige luxe.
Het t-shirt van Suite69 voor Amnesty International, dat te koop is via de webshop van de mensenrechtenorganisatie, past in een bekende trend: shirts die worden gebruikt voor het sponsoren van een goed doel. Organisaties zoals Max Havelaar, WSPA, Dutchypuppy, Proefdiervrij, Oneman en kindertehuizen of scholen in onder andere Rwanda en India varen daar wel bij.
Voor fashionista’s zijn goededoelenshirts niet altijd een feest: wie heeft er behoefte aan het zoveelste vormeloze katoenen shirtje met activistische slogan? Een echte must-have voor modebewuste groene consumenten is de kledinglijn die Mary McCartney ontwierp voor Mini a ture, het Deense label dat opbrengsten doneert aan een weeshuis in India. Maar helaas zijn deze biokatoenen basics alleen in kindermaatjes verkrijgbaar…
vrijdag 30 juli 2010
Shirts tegen sloppenwijken
Labels:
amnesty international,
basics,
biokatoen,
mary mccartney,
max havelaar,
mensenrechten,
mini a ture,
oneman,
suite69,
wspa
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten